Warszawa miasto swingu O Warszawie

Komunikacja miejska w Warszawie

19 listopada 2009

Obywatele miasta Warszawy codziennie wybierają się do pracy, szkoły czy centrów handlowych. Trzeba więc zapewnić im odpowiednią komunikację. System komunikacji miejskiej w stolicy składa się z linii autobusowych, tramwajowych, metra oraz Szybkiej Kolei Miejskiej (której całkowita długość to ponad 1000 km). Wszystkie linie koordynowane są przez Zarząd Transportu Miejskiego, a doo przejazdów środkami komunikacji miejskiej uprawniają bilety z paskiem magnetycznym i Warszawska Karta Miejska. Opowiedzmy pokrótce o historii tramwajów warszawskich. Pierwszą linię tramwaju konnego otwarto w Warszawie 11 grudnia 1866, zaś 26 marca 1908 wyruszył pierwszy tramwaj elektryczny. Jako ciekawostkę warto wspomnieć, iż w okresie międzywojennym tramwaje znacjonalizowano i wybudowano wiele nowych linii, które uległy zniszczeniu w latach II wojny światowej. Na szczęście, po wojnie wiele z nich odbudowano. Niestety w latach 70. XX wieku część z nich uległa likwidacji. Obecnie sieć tramwajowa w Warszawie jest utrzymywana i zarządzana przez spółkę Tramwaje Warszawskie. W stolicy do dyspozycji mieszkańców jest ponad 120 km torowisk, a kursuje na nich 26 stałych linii tramwajowych obsługiwanych przez kilkaset pociągów. 70% torowisk jest wydzielonych, dzięki czemu ruchu tramwajowego nie paraliżują korki, z kolei sieć tramwajowa i tabor są modernizowane przy udziale funduszy rozwojowych Unii Europejskiej. Co jednak z tak rozbudowanej sieci tramwajowej, skoro nie posiadamy wielu linii metra tak jak ma to miejsce w przypadku europejskich stolic. Pierwsze plany budowy metra w Warszawie powstały w latach 20. XX wieku. Kilkakrotnie je zmieniano, rozpoczynano i przerywano prace. Budowę istniejącej dziś linii miejskiej rozpoczęto dopiero 15 kwietnia 1983 r. Pierwszy odcinek został otwarty 7 kwietnia 1995 r., a budowę całej pierwszej linii o przebiegu północ-południe o długości 23,1 km, z 23 stacjami, zakończono 25 października 2008 r. Wg oficjalnych planów Miejskiego Ratusza w 2010 r. rozpocznie się budowa II linii (która docelowo ma mieć długość 31 km i posiadać 28 stacji), której odcinek centralny ma powstać do 2013. Metro jest obsługiwane przez osiemdziesiąt cztery starsze wagony produkcji rosyjskiej z serii 81 oraz 108 wagonów Metropolis firmy ALSTOM. Jako ciekawostkę, warto napomnieć, iż w każdym dniu roboczym z metra korzysta około 500 000 pasażerów. Miejmy nadzieję, iż plany Ratusza spełnią się i już za kilkanaście lat będziemy mogli poruszać się po stolicy podziemną kolejką. Nie będą nam wtedy potrzebne samochody, ani inne środki lokomocji.